Griekenland 2021 - Kythera

13 september 2021

Om 1.30 uur ging de wekker af en vertrokken we vanuit Nagele, via Almere aan Schiphol.

Toen iedereen compleet was vertrokken we naar de incheckbalie. Doordat we twee rolstoelgangers hadden, kreeg ook de rest voorrang, dat was wel lekker.Gelukkig had iedereen zijn/haar papieren in orde en konden we door. Het was even zoeken voor het baliepersoneel om Jolanthe te vinden op de lijst, maar uiteindelijk mocht ze mee. Eigenlijk ging het hele inchecken en naar de gate lopen, douane e.d. best soepel.. De twee assistenten, leidden ons keurig overal langs. Dat doen we de volgende keer weer! We hadden geen vertraging en onder een prachtige opkomende zon vlogen we naar Athene.

In Athene moesten we overstappen, maar daar hadden we ruim te tijd voor. Ons vliegtuig naar Kythera zou pas 7 uur later vertrekken. Ondanks dat we een ruime tijd hadden, is niemand de stad ingegaan. Niemand durfde dat toch eigenlijk aan. We moesten uitchecken en onze koffers ophalen. deze waren keurig meegekomen. Al met al hadden we nog zo’n 4 uur te verpozen. We hebben een plaatsje gezocht om eem restaurant en hebben daar gezellig met elkaar gewacht .

De vlucht naar het eiland ging eveneens zeer voorspoedig en ook hier gingen de koffers mee. De vlucht duurde maar een klein uurtje waarin we zelfs drinken en een hapje kregen aangeboden.

Op het vliegveld stond Frank ons op te wachten met de bus. Leuk om hem nu eindelijk eens in persoon te ontmoeten.

Venardos Hotel

Ondertussen waren we aardig gaar van zo’n lange dag. De bus bracht ons naar het hotel, waar geweldig personeel ons stond op te wachten. De kamersleutels werden uitgedeeld en de koffers werden naar de kamers gebracht. Wat een mooi hotel. Alleen heel veel trappen. Het hotel ligt op een heuvel, dus alles is klimmen. Wij zaten op de derde etage met een prachtig zee zich. Het uitzicht is geweldig.

Het programma van deze reis is als altijd. ’s ochtends een dansworkshop en daarna zijn we vrij.  Het basketbalterrein vlak voor het hotel was voor het dansen gereedgemaakt. Daar stonden wat bomen langs de kant die wat schaduw gaven.

Marlies Juffermans had een aantal leuke dansen uitgezocht die ze ons heeft aangeleerd. Halverwege de les kwamen 2 medewerkers van het hotel ons koffie en thee met wat lekkers brengen. Daar waren we wel aan toe.

Het was warm…..

Als het even kon lagen we dan ook in het zwembad of aan het strand. Het was heerlijk.

Aan het einde van elke middag gaf Marlies een workshop zingen en bodypercussie. Wat was dat leuk. En wat hadden we daar een mooi plekje voor. In de schaduw met uitzicht op zee. Waar vind je zo iets.

Frank had voor elke avond een ander restaurant gereserveerd. Er zaten er vier naast elkaar. We hebben dus bij elk restaurant 2x gegeten. Wat een leuk idee van Frank.

We zijn in totaal 3x op excursie geweest en hebben het hele eiland doorgekruisd.

Het eerste bezoek was aan Karavas. Een oude olijfolieperserij en bakkerij van de traditionele Kythiriaanse olijfolie beschuiten, Paksimadia.

Daarna gaan we naar Agia Moni Klooster, nabij Diakofti.

Avlemonas rondwandeling en lunch met mogelijkheid om te zwemmen.

De volgende excursie ging naar Kalokairines, een windmolen en bakkerij van Maria. Zij maakt traditionele koekjes, rozedes. Ruud mocht het ook eens proberen.

Daarna gingen we naar het klooster in Panagia Myrthidiotissa en hebben we gelunched in Mylopotamos.

Verder nog een bezoek aan een Byzantijnse vestingstad Kato Chora.

Vangillis is een Griekse dansleider, die ook een tweetal workshops heeft gegeven. Eentje overdag en eentje in de avond bij het zwembad.

En voor je het weet is het dan weer 21 september en vertrekken we weer naar huis. Wat hebben we een geweldige tijd gehad op dit fantastische eiland.

Volgend jaar naar Roemenië. Wie gaat er mee?