7 dagen Mezőkövesd– Hongarijë half-pension

vrijdag 22 tot en met
vrijdag 29 september 2023

Na maanden van voorbereiden was het eindelijk zover en vertrokken we met 25 personen naar Hongarijë. Wederom weer vroeg op het vliegveld Eindhoven. Het vliegtuig vertrok om 9.00 uur. Dan ben je wel lekker bijtijds in Boedapest.

In Boedapest werden we opgewacht door Antoon en Magda, onze contactpersonen in Hongarijë. Ook de bus stond voor ons klaar. Daar moesten we wel een eind voor lopen, maar hij was er!

Er stonden een aantal bezienswaardigheden gepland in Boedapest, maar helaas bleek dat de bus daar niet kon komen. Dus dan alleen maar rondrijden in deze prachtige grote (en vooral drukke) stad. Zo hebben we het parlementsgebouw gezien, een prachtig station en het heldenplein.

We hebben ook in Boedapest geluncht. Lekker! Dan verder naar ons hotel in Mezökövesd.

Zaterdagochtend kwam Tamas Babus, een dansleider uit Boedapest, ons een aantal Hongaarse Csardaspassen leren en dansen. Een gezellige vent, die dankszij Google-translate, aardig was namen van Nederlandse danspassen leerde. Links en rechts ging hem goed af. Spinnen dat werd iets als spiegelen. Geeft niet, we begrepen hem wel.

Verder zijn we naar Hortobágy geweest. Helaas was het weer niet zo heel goed. Het had veel geregend. Dat betekende dat de koetsrit over de Poesta niet door kon gaan. Heel jammer. Wel waren er een aantal leuke kraampjes met souvenirs. Ook daar hebben we geluncht.

uiteraard hebben we (bijna) elke dag hetzij in de ochtend, hetzij in de middag een workshop dansen gehad en elke avond was het bal (!) Deze reis hadden we niet één dansdocent bij ons die voor de workshops zorgde, maar wel 4 dansleidsters. Marian Kamminga, Marian de Keijzer, Irene Scholten en Lina van Brink. Zij hebben een aantal workshops verzorgd en dat hebben ze prima gedaan. Zeker voor herhaling vatbaar om gebruik te maken van onze eigen deelnemers. Het geeft een heel vertrouwd gevoel.

Verder zijn we nog een dagje naar Eger geweest. Een hele mooie stad waar heel veel te zien was. De bus heeft ons afgezet bij de Burcht. Daar hebben we wat rondgelopen en daarvandaan zijn we Eger ingelopen. Een aantal mensen zijn naar het Marsepeinmuseum geweest, anderen zijn lekker op hun gemak Eger ingewandeld en weer anderen hebben met een treintje zich lekker laten rondrijden. Uiteindelijk weer terug naar het hotel en hebben we gedanst.

Op woensdag zijn we met het openbaar vervoer de stad Mezökövesd ingegaan. Daar werden we opgewacht door een tweetal dames van de Matyó Nagymana klub, De Oma-groep. Zij hebben ons de Kerk van Mezökövesd laten zien en het Matyó museum. Prachtige kostuums. Heel veel borduurwerk. Daarna nog even gewandeld naar de Hadas Het oude centrum van Mezökövesd. Prachtige oude huizen ingericht als museum.  Daar was ook het danshuis van de Oma-groep. We werden daar hartelijk ontvangen met goulashsoep, drinken en lekkere koekjes. Uiteraard werd er gedanst. Eerst liet de Oma-groep het een en ander zien en daarna hebben we samen gedanst. Dit soort momenten zijn toch echt wel de kers op de taart van deze reis.

Tja en dan wordt het vanzelf weer vrijdag en gaan we weer naar huis. We verlieten het hotel weer vroeg, zodat we nog even tijd hadden om naar Gödöllö te gaan. Naar het paleis van Sissi. Wat een pracht gebouw. Dan zit het er echt weer op en vertrekken we naar het vliegveld in Boedapest. Onze vlucht had twee uur vertraging, dus alle tijd om iets lekkers te eten of alleen maar te shoppen op dit mooie vliegveld.

Rond middernacht was iedereen weer zo’n beetje thuis. Moe maar voldaan.