Macedonië 2018

Een dansweek in Macedonie (Bitola)
8 mei tot/met 16 mei 2018

Het zit er weer op! Jammer hè. Wat hebben we weer een leuke reis gehad.

Dag 1
Een grote groep ging met ons mee naar Bitola Macedonië. In alle vroegte stonden we om 05.:00 uur fris en fruitig op Schiphol. Inchecken maar!! Dit keer ging het redelijk vlotjes op Schiphol bij de douane en de controle en we waren prima op tijd bij de gate. De bestelde assistentie voor de niet zo goed lopende deelnemers, liet het afweten. Een beetje jammer. Afspraak was dat de rolstoelen en/of wagentjes na de douane klaar zouden staan, maar ze stonden al eerder voor ons klaar en om nu weer dat rot eind terug te lopen, dat was een beetje veel van het goede.

In Wenen stonden rolstoelen wel klaar bij het vliegtuig. Dat was maar goed ook, want wat we moesten een eind lopen (en nog met de bus ook). Controle bij de douane kostte veel tijd. Het was dan ook kantje boord. Maar iedereen zat veilig en op tijd in het vliegtuig. Op naar Skopje.

In Skopje stonden Zana Balkanska  – onze dansleidster voor deze week – en Martin Ihns op ons te wachten met de bus. Na ongeveer een half uurtje rijden kregen we een lunch aangeboden. Begeleid met live muziek met een zangeres. Wat een leuke verrassing. Het eten was heerlijk. Toen nog een laatste rukje rijden naar Bitola en ons hotel.

In het hotel was de kamerverdeling op z’n zachtst gezegd chaotisch. Maar uiteindelijk kreeg iedereen een slaapplek. Nadat iedereen zich had geïnstalleerd, stond er een diner klaar. Vegetarisch, zonder zout en glutenvrij. Daar hadden ze nog nooit van gehoord. Maar “This is Macedonië” werd de lijfspreuk van de week. 8 Diners later begrepen ze het nóg niet.
Ondanks dat iedereen best moe was van het reizen, dansten we ’s avonds toch nog door.

Dag 2
Na het ontbijt kregen we met een gids een rondleiding door Bitola. De gids wist in (bijna goed) Engels een heleboel te vertellen over de geschiedenis van Bitola. Kort samengevat een heleboel Turkse invloeden. Bij een oude markt liet de gids ons vrij en konden we de middag naar eigen wens invullen. Lekker snuffelen in leuke winkeltjes en smalle straatjes. We boften, want er was feest. Veel muziek op straat. Gezellig! De winkelstraat waar ons hotel aan stond, was vol met terrasjes. Veel plek dus om koffie/thee of iets anders te drinken, maar ook om lekker te eten.

’s Middags kregen we de eerste workshop van Zana. Het was even wennen en zoeken naar juist schoeisel om op de vloerbedekking van de zaal lekker te kunnen dansen. Vloerbedekking is niet ideaal, maar er werd fijn gedanst.

Na een overheerlijk diner weer gedanst, maar dan ‘gewoon’ internationaal.

Dag 3
Donderdag vertrokken we om 08:30 uur naar Mariovo in een jeep. Een aantal jeeps stonden voor ons klaar met professionele chauffeurs die ons via een ‘geitenroute’ helemaal de berg op brachten. Wat een geweldige rit, door een prachtige omgeving. Vergezichten, bergen (zelfs met sneeuw), stroompjes, rivieren, we hebben alles gezien. Onderweg een paar keer gestopt voor koffie, een plaspauze, een fotomomentje, of gewoon weer even ‘in model’ komen, want erg comfortabel waren die jeeps niet. Wel veel hilariteit. En overal waar we heen gingen, liepen onze twee muzikanten Marko en Naoum met ons mee. Wat was dat leuk! en wat speelden ze geweldig!

’s Avonds stond ons wederom een verrassing te wachten. We waren uitgenodigd om een voorstelling te komen bekijken in het theater van een folkloregroep uit Skopje. We zagen een prachtige voorstelling met heerlijke muziek.

Dag 4
Vrijdagochtend hadden we de workshop dansen onder begeleiding van Marko en Naoum. Na de lunch gingen we op weg naar Heraklea.

Heraclea Lyncestis was een oude Griekse stad in Macedonië. De stad werd, nadat de Grieken verslagen waren, geregeerd door de Romeinen. De ruïnes liggen op 2 km afstand van Bitola. De oude stad werd opgericht door Filips II van Macedonië in het midden van de 4e eeuw voor Christus. De stad werd vernoemd naar de mythologische Griekse held Heracles. De naam Lynkestis is afkomstig van de naam van het oude koninkrijk, waar de stad werd gebouwd.

Tijdens diverse opgravingen vond men tal van objecten uit de tijd van de Romeinse overheersing in Heraclea. Zo werden er gebedsmonumenten, een portiek, thermen (baden), een theater en stadsmuren gevonden.

Na een stukje cultuur proeven, met de bus de berg op, het natuurpark Pelister in. Daar een stukje gewandeld en wat gedronken. De één een beetje meer gewandeld en de ander wat minder gewandeld en wat meer gedronken. Iedereen genoot van het uitzicht, want het was daar heel mooi.

Dag 5
Zaterdag na de workshop wederom op pad. Nu naar Prilep en Krusevo. In Prilep hebben we van een lekkere lunch genoten. Hoezo halfpension!

Dag 6
Zondag: rustdag. Uiteraard gold dat niet voor het dansen. Dat ging gewoon door. Voor liefhebbers hadden we een uurtje gezongen. Hier en daar was het Macedonisch wat roestig, en heel veel lalalala, maar wel heel gezellig. Uiteraard werden we door Marko en Naoum begeleid.

Dag 7
Maandag: vroeg op, we gingen naar Ohrid. Het weer was niet zo geweldig, maar over het geheel genomen droog. Het zonnetje bleef wat vaker weg, maar niettemin hadden we heerlijk gewandeld door de oude stad. Ohrid heeft heel veel kerkjes en kerken. De een nog mooier dan de ander. Ook hebben we een amfitheater gezien, waar vroeger de gladiatoren streden voor hun leven. Er stond ook een imposant kasteel/burcht bovenaan het stadje. Het was wat klimmen en klauteren, maar het was de moeite waard.

Na Ohrid op weg naar onze lunch in Vevcani. Een prachtig gelegen dorp vlak bij de bron van de rivier de Vardar. Die moest uiteraard ook nog even bezocht worden. Tijdens deze lunch werden we wederom verrast door een gezellig orkestje.

Dag 8

En dan was dinsdag alweer onze laatste volle dag. Die hebben we in vrijheid genoten. Nog snel wat souvenirtjes gekocht en lekker rustig aangedaan. Uiteraard wel weer gedanst. Alle nieuwe dansen moesten immers nog op de video gezet worden.

Ons laatste diner in het hotel werd begeleid door het orkest Rodina. Een geweldig orkest. Ze speelden heerlijk en zongen nog beter. Het was of al het eten nóg beter smaakte met al die heerlijke muziek.

Dag 9
Tja, dan was het toch een keertje op. Allemaal weer in de bus naar Skopje. Hollen bij de overstap in Wenen. En (uiteindelijk) kwam iedereen weer gezond en wel thuis.

Kort en goed. Het was een heerlijke reis met gezellige mensen. We hopen dat iedereen er met net zo veel plezier naar terug kijkt als wij dat hebben gedaan. Gezien de leuke telefoontjes, bloemen en mails denk ik dat het ons wel is gelukt.